SlideShare – del kunnskap

jm-slideshare

SlideShare er en tjeneste som lar deg dele presentasjoner i flere formater enkelt via Internett. For å ta det i bruk kan du registrere deg via din e-post adresse eller via din bruker i sosiale media.

Opplasting skjer på samme måte som når du laster opp filer i et LMS elller til e-post i nettleseren for å gi et eksempel.

Første gang gikk det helt smertefritt for meg å laste opp en powerpoint presentasjon og du får automatisk en kode (Embeded) som du kan bruke til å få en link til presentasjonen i andre sosiale media så som blogg eller et LMS.

Min lenke ser slik ut:

<iframe src=»//www.slideshare.net/slideshow/embed_code/36998448″</iframe>

Når denne lenken settes inn i bloggen som tekst direkte i koden (HTML) ser det slik ut:

 

Creative Commons-lisens
Bruk av «Bruk av Kahoot i undervisningen» av Tom Rune Breivold er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 4.0 Internasjonal Lisens.
Basert på et verk på adresse http://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/36998448.

 

Blar du litt rundt på SlideShare.net ser du raskt at de fleste presentasjoner er av teknisk art, gjerne innen IKT eller kunnskapssentrert innen gitte tema eksempelvis fra historie.

SlideShare egner seg svært godt til deling av presentasjoner mellom elevene og går rett inn i læreplanmålene i språkfagene for min del. For enkelte elever kan SlideShare være en start som ufarliggjør publisering på nett, da de slipper å høre sin egen stemme –  slik som video har.

I tillegg kan jeg laste opp presentasjoner fra timene eller bruke de som variasjon til screencast for elevene.

En mindre opplagt fordel er for meg at jeg alltid har mine presentasjoner tilgjengelig og trenger ikke å ha med egen PC til enhver anledning. SlideShare er plattformuavhengig og fungerer perfekt også på min iPad.

 

Legg igjen en kommentar